tisdag 20 december 2011

Så, hur rakar man med kniv?


Här kommer tillslut den utlovade "Knivrakningsguiden"

Inledning:
Att raka sig med kniv är inte så "knivigt" som man kan tro, det är förvisso viktigt att vara försiktig och stadig på handen men annars så skiljer sig inte själva rakningsprocessen speciellt mycket från rakning med t.ex. hyvel. Man blöter ansiktet löddrar på och rakar av. Dock så kräver kniven lite extra omtanke och vill man ha en riktigt bra och härlig rakupplevelse så gäller det att man ger det lite extra tid. En sak som är viktig att nämna är att många har sina varianter på det hela och detta är min som jag nu efter 4 omgångar med kniven har kommit fram till fungerar bäst för mig. Det kanske inte funkar bäst för er och viseversa, hur som helst så kör vi igång nu.

Förberedelser:
Det finns olika sätt att göra sig redo för rakning beroende på vad som är lämpligast för stunden osv, hur som så rekommenderas det att man fuktar och värmer huden. Man kan ta en varm fuktig handduk och ha över ansiktet i några minuter eller så kan man som jag brukar ta en varm dusch. Detta är för att öppna upp porerna i ansiktet och resa upp skäggstråna. Sen är det lämpligt att ta fram alla saker man skall använda och se till att ha tid framför sig så man inte behöver stressa.


Strigling
Vissa brukar göra det här steget lite senare, men jag gillar att ha kniven färdig inför själva rakningen då jag inte stryker på raklöddret mer än en gång. När man striglar skall man se till att hålla strigeln (läderremmen) spänd. Dra sedan kniven med ryggen mot strigeln baklänges, alltså med eggen sist. Vänd kniven så du tar den andra sidan på tillbakavägen. När jag läste om detta själv stod det att "knivens tyngd" räckte men jag har av erfarenhet och observation förstått att man måste applicera ett lätt tryck samtidigt och även se till att om man som jag har en lite smalare strigel än knivblad flytta kniven så att hela eggen slipas. Detta kan du lägga en lite längre stund på så du får kniven riktigt vass, det är viktigt för att kunna skära av de hårda skäggstråna som faktiskt kan liknas vid små koppartrådar i hårdhet.


Blöt rakborsten
Jag använder min rakkopp och blöter borsten i ca: 20 sekunder i lite varmare vatten, dock inte hett. Därefter låter jag lite av det värsta rinna ur den innan jag ger mig på nästa steg,


Vispa till ett bra lödder
Med rikligt med vatten kvar i borsten så börjar du vispa runt borsten på tvålen och bygger upp ett lödder, detta kan ta lite längre tid än man först kanske tror men det är också en av de viktigaste delarna eftersom löddret ser till att kniven glider bra mot huden och så huden inte blir uttorkad.


Pensla på löddret
Som jag skrev i rubriken så applicerar du raklöddret med penslande rörelser tills du fått ett rikligt lager som täcker de områden du vill raka. Jag brukar kleta på över större delen av ansiktet och sedan tvätta bort det som blev över när jag är klar. (Detta steg kan man behöva upprepa om man vill köra en omgång till med kniven för att få ytterligare lite närmare rakning eller om man har missat lite).


Själva rakningen
Nu är det dags att försiktigt sätta kniven mot kinden i rätt vinkel, men först skall du se till att huden är utsträckt. Använd din fria hand eller gör grimarser så du ser till att hålla huden där du rakar sträckt för att få en nära och bra rakning. Sedan för du kniven medhårs över ytan du vill raka, du känner här likheten med rakhyveln hur den kanske greppar lite i vissa strån och denna del är det som man måste lära känna på egen hand och få en känsla för.

Kom bara ihåg att inte dra kniven åt sidan i en skärande rörelse eller trycka för hårt för då kan man skära sig, utan du skall lixom "skrapa" bort skägget kan man säga. När du gjort ett långt drag och eller några små så ska du skölja av kniven eller dra den likt när du striglar försiktigt över en handduk så att du torkar av den, tänk på att vara mycket försiktig så du inte skadar dig själv eller knivens egg.

Du kan behöva köra en eller ett par omgångar till med kniven, och här skall man också komma ihåg att man får raka mothårs till skillnad från med hyvel.

Efteråt
När du är klar så tvättar du av ansiktet med friskt kallt vatten och en handduk och är man en riktig tuffing (som jag) så tar man självklart och klappar på sig lite rakvatten direkt. Sedan ser du till att rengöra och torka av din kniv ordentligt så den inte rostar. Din borste skall sköljas ren från lödder, sen skakar du ur den ordentligt och låter den torka i sin ställning.


Så, nu har du lärt dig hur man rakar sig med kniv på ett kort och okomplicerat sätt. Självklart så kan du som du märker använda gel eller sprayraklödder också men det ger inte riktigt samma upplevelse. Borsten kan man med fördel använda för att applicera spraylödder för att få ut mer effekt av då det lyfter upp stråna och kapslar in dem så de blir mjukare att skära av (färdigt spraylödder blir alternativet om du inte har råd med en riktigt tvål då).

Hoppas detta skal fungera för någon av er därute och vill ni ha mer förklaring/hjälp så tveka inte att skriva en kommentar :).

God Jul /Christian

1 kommentar:

  1. ion titanium hair color
    The hue of titanium drill bits the gold-tone, ion chrome vs titanium silver-tone, and power supply titanium orange tones is measured titanium water bottle by color and thaitanium features characteristic characteristic red, gold, brown, and

    SvaraRadera