torsdag 15 december 2011

Vad behöver man för att raka sig med kniv?


För att börja raka sig med en kniv så behöver man förutom tid, tålamod och en stadig hand även lite utrustning. Nedan följer en lista på det jag har skaffat mig



KNIV

Kniven är såklart en självklarhet och här finns en djungel med allt från skaft i plast till skaft i mammutben. Gemensamt är att bladet är i metall och det är viktigt att vara försiktig med den så man inte skär sig eller att man skadar bladet så det tappar sin skärpa.

Då jag ville ha något prisvärt men ändå i lite egen och lite retro-touch så valde jag denna kniven från tyska "Dovo" med skaft i Plommonträ för 995:- den var till och med snyggare än på bilden när jag väl fick den så jag är helnöjd.






STRIGEL

För att kunna få kniven riktigt vass inför rakningen så behöver man en strigel. Denna drar man kniven fram och tillbaka på för att få till den där extra skärpan som krävs för att effektivt kunna skära av skäggstråna.

Innan man använder sin strigel första gången och sen efter hand så skall man se till att smörja in den, eftersom den är gjord i läder så är det viktigt att hålla efter den. Det finns speciellt strigelfett att köpa men det är samma sak som vanligt läderfett.
Själv köpte jag en burk med läderbalsam på biltema och det duger gott.






RAKBORSTE

Nu kommer vi in på saker som inte är riktigt lika viktigt för att kunna utföra själva knivrakningen, men ack så viktigt om man vill få till hela upplevelsen och den där extra nära och bra rakningen som kniven kan ge.

Rakborsten finns som syntetisk och som äkta, då gjord av Grävlingspäls. Det finns olika finhetsgrader gjord av olika delar av pälsen, som från nacken benen eller ryggen. Jag går inte in på det så specifikt här utan det kan ni kolla på någon annan sida tex. Gents.se.

Rakborsten ser till att få till ett riktigt bra lödder från tvålen och hjälper till att lyfta skäggstråna så de blir lättare att raka av, den är således användbar även när man hyvlar.




RAKTVÅL

För att få ett riktigt skönt raklödder på ett klassiskt vis så ska man använda en raktvål.

Jag valde att köpa en kvalitetstvål på det lokala parfymeriet för 110 kronor. Det verkar hittills som att den kommer att räcka riktigt länge.

Tvålen hjälper även till att ge näring till och vårda huden.



RAKKOPP

Detta är absolut inget nödvändigt "verktyg" men jag ville köra hela vägen och köpte mig en kopp i 1700-tals stil på en loppis i stan för 10 kronor.

Koppen kan man t.ex. använda till att blöta ner rakborsten och sen vispa till raklöddret i.





ALUNSTIFT

Detta lilla mirakelstift är jättepraktiskt att ha hemma, även om man inte rakar sig med kniv.

Får du ett litet skär eller sticksår så fuktar du lätt på toppen av stiftet och håller det mot såret så svider det till men slutar omedelbart att blöda.

Finns att köpa på apoteket.



Nu vet ni vad man har för saker när man rakar sig.
Nästa inlägg kommer att handla om själva raknings processen, detta kommer att ge er som vill prova ett nytt sätt att se på rakning. Man får en stund för sig själv där man kan släppa allt annat och bara tänka lite på sig själv och det man sysslar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar