tisdag 13 december 2011

Start på bloggen

Hej och välkommen till min nya blogg.

Titeln kanske förvillar er? Då skall jag föklara.
Bloggen kommer inte, som man kanske skulle kunna tro, handla om kunskap om Vintage prylar och kläder. Visst kommer det kanske att behandla det lite men syftet med bloggen är att lyfta fram gamla kunskaper som färre och färre idag känner till. Sådant som kanske var allmän kunskap för sådär 50-100 eller mer år sedan men som idag ersatts eller glömts bort.

Exempel på sånt jag kommer att skriva om är:
Hur knyter man en fluga?
Hur rakar man sig med kniv?

Fler idéer finns men ni läsare får gärna också bidra med tips på Vintagekunskaper som ni undrar om eller tycker jag borde lära mig. Antingen kan ni kommentera ett inlägg eller skriva ett mail.

Intresset för gamla ting har alltid funnits hos mig, vissa skulle kanske referera till mig som "retrofil" men å ena sidan har jag det senaste lärt mig att retro är en benämning på "nytt i gammal stil" eller som är inspirerat av det gamla medans jag mer är intresserat av det som är gammalt på riktigt, dvs "Vintage".

Sen jag började släktforska lite för några år sedan så blev jag intresserad av hur mina förfäder hade det, jag hittade en dragon från den gustavianska eran (sent 1700-tal) som facinerade mig lite extra. Jag beslutae mig för att ta reda på mer om hur han hade det och kom i kontakt med Reenactment gruppen "Westgiöta Gustavianer". Med dem fick jag prova att ha på mig en gustaviansk uniform och hantera en musköt, jag fick även möjlighet att delta i första avsnittet av kriminalserien Anno 1790 där vi var med i öppningsscenerna.

I och med detta så började jag intressera mig mer för gammalt kunnande och äldre klädstilar, levende mm. Så jag införskaffade mig en fluga, då jag tyckte att det är en riktigt tjusig och underskattad assesoar, självklart var det en äkta som man får knyta själv, och med den så stod jag ett par timmar framför spegeln och övade så jag blev mör i armarna men nu sitter den kunskapen i min ryggmärg.

Så startade mitt intresse och nu vill jag dela med mig av mina kunskaper till er andra intresserade, mycket nöje och återigen. Välkomna till bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar