torsdag 15 december 2011

Ett paketet på posten

För ett par veckor sedan så tog jag mig en lunchprommenad och tittade lite på Bohusläns museum. Där läste jag lite om "Fregatten Fredricus" som sänktes i hamnen vid Marstrand under tidigt 1700-tal. Bland förmålen man bärgat finns bland annat ett par rakborstar.

Detta väckte min tanke på hur det är att raka sig med kniv, jag lärde mig ganska snart att metoden att raka sig med kniv är flera tusen år gammal, man har genom årtusenden använt sig av för tiden tillgängliga knivar, tex flintaknivar på stenåldern och vackert utsirade i brons på vikingatiden.

Hur gör man då idag för att få tag på en rakkniv och lära sig att använda den? Google ger svar på det mesta.

Jag gillar för det mesta att köpa saker i fysiska butiker, att kunna gå in i en dedikerad liten affär och kunna prata med någon som vet vad man frågar om. Visst kanske det kostar en slant mer, men å andra sidan får man god service. Så jag började leta efter butiker som säljer raktillbehör i Uddewalla.

Efter att jag vandrat runt så hittade jag på Åhléns en rakborste i äkta grävlingshår, för jag tror det var 129:-. Till denna behöver man såklart en riktig raktvål och inget skum eller gele eller liknande trams. Detta var mer svårfunnet men efter att jag vandrat in på ett parfymeri i hörnet norra drottninggatan / kilbäcksgatan så hjälpte en trevlig gammal dam mig och visade ett antal tvålar. För 110 kronor köpte jag mig en riktig raktvål i plåtask. Jag passade även på att fråga om de hade rakknivar, men då sade hon nej tyvärr och skakade på huvudet.

Vart får man då tag på en rakkniv?

Det blev till att googla för fysiska butiker i närområdet för ändamålet verkade inte finnas.
Tradera kan man köpa begagnade till en billig peng på men då krävs det en hel del arbete med slipning osv. och där är jag inte riktigt än så jag bestämde mig för att köpa en ny.

Det finns flera online butiker, jag valde "Gents" i Helsingborg som jag tyckte hade bra utbud och priser. Det blev en kniv från tyska "Dovo" med skafft i plommonträ + en strigel att slipa inför rakning med. Kniven kostade 995:- strigeln 399:- vid köp över tusen kronor bjöd de på frakt.
Schenker hade tydligen problem med frakten så det kom inte iväg som utlovat men i tisdags eftermiddag fanns mitt paket i Uddevalla.

Första rakningen

Jag kunde inte vänta, så samma kväll premiärrakade jag. Resultatet var inte helt perfekt (inte så oväntat då man säger att man i regel inte är fullärd förrän efter ca: 100 rakningar) men helt fullgott och det var absolut inte så krångligt som jag från början trodde och gav verkligen en helt annan känsla att raka sig.

"How to" och bilder kommer förhoppningsvis ikväll efter min andra omgång med kniven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar